15 – Bajskorv, respektlöshet och låtstöld?


Småprat om diverse gubbskavanker är väl ofrånkomligt? Men hur är det egentligen med vår härliga introlåt som Andy Pig gjort? Är det verkligen den?

Hur är det med tonen i våra sociala medier? Respektlöst, aggressivt och med hämningslöst hat. Hur hanterar vi konflikter? Traditionsenligt tar vi oss också ut på tunn is, denna gång på i princip obefintlig is när vi tar oss friheten att prata rysk folksjäl, Trump och Israel. Musikhörnan bjuder på citat från diktaren, författaren och musikern Leonard Cohen.


0:00
Det är ju bara att klicka och kolla eller typ.
Så det är några vattens här som men.
Är, är det några eko eller något annat gävleskap eller?
Låter det?
Bra säkert.
Men nu har jag inte ens bordet.
0:16
Ja, men det som jag tänkte ta upp var ju där är med digitala.
Du vet, jag spelar in?
Nej.
Nu kom det där ticken?
Ja, nu är det där.
Ja, men god morgon, Patrik.
0:32
God morgon greker.
Tjena hur är läget mycket bra wely imorse eller när du åkte hit?
Självklart var du det?
Ja, men varje korsning tycker du ann står 50 plus är det?
På cykel, inte bara utanför ditt hus.
Folk står uppställda utan det står längs gatorna här nere mot oss.
0:51
Jag tycker det är fint, liksom i den här åldern kan få uppmärksamhet för en fysisk prestation.
Liksom bra.
Successivt kommer det ju vara att om man får jubel för att man kan cykla.
Ja ja absolut.
Att man minns vart man?
Ska bara såna saker.
1:07
Ja fan känns det som jag kan cykla?
Det är skitont i mitt knä.
Alltså.
Det här är ju spännande.
Du är ju nog en av de den med mest imponerande elitbakgrund som jag har haft förmånen att umgås.
1:22
Med åh, du vet inte.
Jo, men jag känner någon för detta hockeyspelare och så där, men och sen har du enormt mycket problem.
Och så är.
Det så att dina knän har utsatts för stöd och slitage på grund av all träning.
1:42
Kanske större än andra, men men jag tror dels jag gjorde några operationer.
På nittiotalet de operationerna gör man inte längre man.
Ser man undviker de i alla fall så där man tog bort för mycket och menisken och.
Det är det man kallar för teknisk skuld.
2:01
Teknisk skuld helt klart teknisk skuld.
Ja, det hade tänkt på det på det sättet.
Ja nej, den där tekniska skulden, den får man betala för sedan, ja, men du har ju inte så bra knän nu heller.
Nej, jag är ju, jag fick ju.
Jag vet inte om vi har pratat om det, jag vet inte.
2:18
Jag har också tröttnat på att dra ut dra ut mina min historia.
Vi minns ju alla debaclet med min hårdrocksresa.
Nej den var ju vilka minnen du rev upp hos folk.
Nej, jag fick veta i höstas att jag har artros.
2:37
Alltså, vi har väl alla eller många har ju olika grader av artros när man blir den där lite tidigt kanske för.
För slalom eller utförsåkta?
Men den specialism jag pratar med menar att det behöver egentligen inte ha hänga ihop med vad jag har gjort.
2:53
Nej utan det kan ha varit, men det intressanta var ju då att jag tänkte att ja, men då är det ju över skidåkning, löpning no more.
Du har ju varit åkt som aldrig förr.
Ja precis och jag fick en fick hjälp av en fysioterapeut som hjälpte mig att förstå att allting är upp till mig och faktiskt ett möte med din fru.
3:16
Jag hade varit hos den här fysioterapeuten och jag hade börjat göra träningen och jag ondgjorde mig över att det gör så ont ofta.
Och då sa han Jag, det är nog alltså här i trappan när jag var på väg ner för att spela in ett avsnitt avsnitt så sa hon det.
Ja, men det det.
Det är det som är utmaningen.
Folk slutar träna för att gör ont och om det är atros så gör det inget att göra ont.
3:35
Det är bara att fortsätta.
Och det gav mig ja, men det var den peppen och även en slags trygghet i.
Att ja, men det är bara.
Att köra.
Så jag kör det som en besatt 3 till 4 gånger i veckan gick jag upp en halvtimme tidigare och så körde jag de övningarna.
3:54
Och ja, det har gått jättebra.
Nu ska vi se om jag kan börja springa också för det känns lite annorlunda.
Det är en annan typ.
Av belastning.
Du har stötarna och det är det som är.
Det är ju det egentligen.
Det jag tycker är kul att springa liksom jag sprang kort 10 minuter men 4 gånger förra veckan och då.
4:14
Havererade tydligen.
Ja.
Jag har funnit glädje i powerwalk upds kombinera powerwalking och sen så här powerwalk kanske de heter springer chemeter och så nästa gång kanske man powerwalkar 800 m springer en komma. 2 km och sådant, men spinner annars.
4:34
Jag har en god nyhet.
OK.
Du kan inte.
Du har inte ställd frågan varje gång, men du har ju några gånger följt upp andy pigg.
Just det, det är bokat.
Ja, det jag misstänkte det.
Han hade inte tagit upp det.
Ja vad bra.
Så vi har en träffplanerad?
4:50
Ja.
Det skulle bli roligt.
Jag har en sak med andy pigg.
Nej.
Som.
Jag borde ha förberett det här nu, men jag, jag har inte hunnit kolla eventuellt.
Vi måste undersöka det, så är det något djävulskt weird med vår låt.
5:10
Den är lite.
Den den är lite otakt.
Ja, men jag.
Det är som den hackade lite, men jag.
Trodde att nej, men hacket är det för att jag har inte orkat klippa mer så att det blir perfekt så att det är inga.
Det är helt rätt.
Men är det den låten?
Jag vet inte.
5:26
Jag känner egentligen inte riktigt 100 % igen.
Nej, men det.
Sjukaste är att jag gick in på Spotify på listan.
Han har och spelade den låten som den låten vi har det.
Det är inte den tror jag.
Vad kul.
5:43
Jag ska reda upp det.
Ja, jag fattar ingenting.
Ja.
Men och det jag gjorde var att jag hittade någon sån här Spotify.
Vi har inte fått filen av honom ju så jag gick ju på Spotify.
Det kan vi fixa.
5:59
Det var ja, men det här är ju ändå rätt kul.
Fatta vad absurt om det inte är den låten för.
Jag gick dit.
Också reda ut vad det?
Är för låt jag gick till till någon sådan här download där man kan ta låta från Spotify och ladda ner den.
6:16
Så tänk om det är något grabbat en annan låt.
Jag vet.
Inte.
Jag.
Vete fan.
Ja ever on’s happy.
Vansinne och tänk vad absurt.
Det är inte en pigg slåt vi har spelat.
Det var ju roligt.
6:34
Det är dynamisk.
Ja, det då vet vi ju att han är pigg i alla fall du inte lyssnar.
På.
Han borde rimligtvis ha reagerat.
Ja, men jag när du när du första?
Gången då får vi liksom.
Reda ut det här, ja, men när jag hörde det första gången så som du klippte upp det så tänkte jag, tänkte du nej.
6:53
Ja, men så tänkte.
Jag OK, men det är ju ändå en houslåt och det kan finnas något parti som låter så.
Jag är bara, jag har inte tänkt mer på.
Det det kunde fel låt?
Vi har.
Tagit någon megakänd från Sydamerika som det är därför Youtube skrev dant om att vi hade någon så här intrång i upphovsrätt.
7:19
Behöver det här betyder att du måste spela in alla avsnitt igen.
Måste redigera om alla.
Nej, det gör vi inte i sådana fall.
Ja, det kan bli bra då, men det var lite.
Kul.
Det är det jag måste verifiera det efter det här.
Hans slåt jag hade tänkt i veckan här att äh får kolla upp det, men jag hann inte göra.
7:40
Det vi gör så här under tiden du säger något intressant så skickar jag den där länken igen till dig så att du har den.
Men var det ja, men länk var det en länk eller själva MP trean.
Men jag vet, jag tror jag har delat en MP 3, men jag vet att jag också länkade låten i Spotify.
Jättespännande det här programmet sänds så får vi väl jag får klippa in lite här så får vi se så blir det en kul grej eventuellt.
8:07
Jäkla tomte liksom.
Men det är ju skitsamma.
Vi ska hylla honom ändå.
Ja och kanske och kanske få det.
Jag tycker han har gjort så förtjänt av det.
8:24
Har har nog om det där om mina klantigheter och misstag och knän då mög.
Har du något annat på?
Jag tänkte, jag tänkte börja med att måla upp ett scenario du är ute och promenerar.
8:44
Jag ser faktiskt framför mig att det är Kungsgatan här i Malmö som ju är lite av en esplanad och hur mycket mycket sekelskifteshus och det var mycket barnfamiljer.
Och så har du kyrka och i kyrkan i mitten här.
Och du?
Det är en varm vårdag, en riktig varm dag nästan sommar.
9:02
Och dukträden i de ljusgröna också.
Vi ser att jag framför dig.
Du promenerar själv i tankar där dina tankar så plötsligt så hör du.
Du ser ut som en bajskorv.
Det är bara ja, är det någon som pratar med mig liksom och så tittar du runt och så ser du att det sitter ett litet barn i en sandlåda på en av lekplatserna och du ser också att ungen tittar på dig.
9:29
Ja, vad händer inom dig då?
Det är en liten unge och sådär vi, säger 4 år.
Nu.
Ser till den ut som en bajskorv gullig, nästan lite småflinat lite och tyckte att det var en liten gullig unge.
När ett barn när du ser att det är barn som säger att du är en bajskorv så sätter du det uttalandet i perspektivet av avsändaren.
9:56
Jaha det det uttalandet.
Jag är en bergskarv kommer ju för att den här personen är 1 1 1 infantil individ liksom men.
När det kommer det från en vuxen person, så.
Tar man det till sig som att det är uttalandet säger någonting om mig, men det är fortfarande så att det är uttalande säger mycket mer om avsändaren än vad de säger om dig.
10:23
Om barnet hade sagt.
Något annat än just nu vet man ju att barn i vissa åldrar har en fascination.
För bajs bajskorv och ordet bajskorv.
Det är.
Ett avsnitt.
Det säger jag bara tänker att ett barn skulle också kunna säga någonting som.
10:44
Om om du skulle kunna ta det som att inte vara av nyfikenheten undrar varför har du rosa hår eller varför har du de där kläderna utan den hade sagt någonting liksom som man märker.
OK, det här kommer någonstans.
Ifrån vet du var det kommer ifrån.
10:59
Barnet hade inte sagt det om det inte hade varit någonting som hade varit i hemmet eller i något sammanhang där.
Befinner sig, då hade jag kunnat bli.
Då hade jag reagerat på ett helt annat sätt.
Bajskorven är liksom.
Lite barn oskyldigt liksom?
11:15
Ja, det är barn oskyldigt men det, men det säger nog fortfarande till dig att ja, men det är ett barn som är absolut om barnet i iklär sig med vuxna retoriska?
Ja.
Men då tänker man, det är föräldrarna, föräldrarna än.
En gång det som folk säger människor, oavsett ålder och och syfte när de attackerar andra.
11:37
Säger mycket mer om dem än vad de säger om den de attackerar och jag ska bara komma en snabbt till.
Jag menar inte att det är rätt.
Jag menar inte att man bara ska flyta omkring, men jag tycker det är en intressant reflektion.
För.
Att som förälder så försöker jag ju så självklart att bidra till att mina barn är respektfulla respekt.
12:02
Respektfulla av alla människor, oavsett om man känner dem eller inte.
Och.
Jag tycker att det är jag vill ju leva ett samhälle där som ett samhälle.
Ordet börjar med sam tillsammans och för att vara tillsammans för inkluderad så måste man ju också leva upp till 1 viss grad av respektfullt.
12:25
Umgänge, respektfull ton en en och så vidare.
Men funkar det dåligt?
Ja, det funkar ju för jag börjar ana vad du var kommer landa i.
För att den andra sidan av detta är ju då att vi framförallt i sociala medier, framförallt bakom.
Anonyma konton häver ur oss saker ett fruktansvärda saker.
12:47
Till den grad att jag faktiskt själv helt har slutat nästan följa saker och bry mig om saker och innan så kunde jag till exempel på Twitter och andra såna väldigt öppna medier scrolla lite i kommentarsfälten för att få en känsla på.
13:03
Vad är temperaturen kring den här frågan?
Men det har ju jag har slutat med det.
För det är bara?
Ja.
Men, det är deprimerande och jag.
Jag tror faktiskt inte att det ger en bra bild av temperaturen därför det finns alltid några 100 som är beredda att häva ur sig.
13:18
De mest idiotiska och otäcka och flagranta angrepp mot.
Människor, en del.
Är väl just anonymiteten, den andra är ju.
Om jag inte, jag är ingen expert på det här, men också snabbheten i saker att du kan så oerhört snabbt reagera.
13:39
Du hinner inte tänka efter.
Utan du bara liksom och?
När du gjort det för sent och så det blir som en konflikt att den den trissas upp hela tiden för då säger någon det ena och så säger, kommer nästa och ska liksom stå upp mot det och då är det där igång.
Men men och det.
13:55
Här är, hur är man så?
Varför är det OK?
Helt plötsligt att vara, inte bara för att man är nej, men jag, jag är ju.
Man blir fascinerad av fenomenet att det är.
Helt plötsligt på något sätt legitimt.
Det är ju inte OK, men ändå är det OK för det försiggår ju hela tiden.
14:12
Det får inga följder för folk, mig veterligen och vi har ju också en presidentkandidat, liksom världens största demokrati, som på något sätt har bidragit till hela det där också genom sin rätt.
Tid och det blir farligt för att min det jag ville driva här.
14:29
Det är.
Ja, men det det är 2 eget svärd där.
Å ena sidan så vill jag bidra till att folk är mer respektfulla i samtalstonen.
Men omvänt så vill jag också.
Framförallt när jag coachar unga människor.
Försöka få dem att förstå att det spelar egentligen ingen roll vad andra säger.
14:49
Det gäller dock inte med herr Trump, för han är ju president hans sätt att berätta.
Berättiga den här retoriken, den här arrogansen, den här otroligt otäcka.
Tendensen att angripa personer och inte det de säger ifrågasätta härkomst eller kön eller vad det nu må vara bara för att göra en poäng av det och sätta fokus på det.
15:15
Det legitimerar ju det det.
Är liksom successiva förfallet av hela ska jag säga statsapparaten tilltron till den här typen av system.
Och ändå är det det han vill åstadkomma just väl att.
Det här förtroendet för just etablissemanget och.
15:34
Som han ju inte alls tillhör själv.
Nej precis.
Inte alls ja, men det är ju.
Det här är ju riktigt intressant och vart det är på väg någonstans.
Det jag tror också en del av det här.
Om jag har förstått det hela rätt är ju också att du har anonymiteten.
15:50
Det sa vi och sen det här snabbheten, men sen också den här bubblorna, alltså bubblan som du skapar där du har liksom samma tyckande i samma bubbla.
Det gör också att det här har enklare att få fäste på något sätt.
Och jag tänker att vi kan ju reflektera över vart samhället är på väg, men.
16:07
Det jag främst intresserar mig för det är vad betyder det för mig och vad betyder det för mina närmaste?
Vad betyder det för mina barn och?
Jag och även kan jag säga i yrket när när man har coachande samtal med medarbetare och försöker ska.
16:28
Lärande kring.
Hur tolkar man konfliktsituationen som kan uppstå i en arbetsgrupp, till exempel i ett arbete?
Hur tolkar man det som sägs och att försöka förstå att man måste ju liksom?
Jag vet inte om det här är rätt ord, men att man lite måste metatolka när folk säger någonting så ska man ju såklart höra vad de säger.
16:50
Men reflektionen ska egentligen vara, vad grundar det sig?
Vad är det egentligen som har hänt här?
Vad är den här personen som har sagt det?
Vad är de i för situationen?
För egentligen de uttrycker.
Och och kan det vara medvetet eller omedvetet vad?
17:05
Hur har jag bidragit till den här situationen?
Och det och det kan ju också låta lite så här korkat.
Men om någon skäller ut när någon skäller ut mig så tänker jag genast, någon är arg så tänker jag, OK, vad har jag gjort?
Vad är min roll i att den här personen är det?
17:22
Även om man ändå skulle säga, men lägg av liksom håller du.
På med så här beter man.
Nej.
Precis och det här är ju som sagt, jag tycker.
Jag tycker och jag försöker för egen del vara på båda sidor samtidigt.
Alltså försöka vara trevlig och snäll.
Och ja.
Men ha en en anständig samtalston och men och samtidigt inte reagera när folk bryter det särskilt mycket utan försöker förstå, varför händer detta och.
17:49
De flesta konflikter löses ju faktiskt inte i det rummet där det är bland där det oftast exploderar.
Talade om det är det och så tänker man, nu måste vi komma till botten med den här, men det håller jag faktiskt inte med om.
Jag tycker det är bättre om man försöker att desarmera situationen.
18:06
Det svåra är däremot för då går man alla därifrån och så kanske det går dag eller 2 eller en vecka eller det svåra är ju då sen att inte släppa konflikten utan våga upp ta upp den sen när man inte agerar i affekt.
Det här som hände förra torsdagen.
18:22
Vi, vi kan vi prata om det.
Vad var det ett uttryck för och så vidare liksom?
Det kan ju vara knepigt där.
Att när ska man agera på det som du säger att jag har direkt när temperaturen kanske är nära kokpunkten hos folk?
18:39
Det är ingen bra läge då heller.
Samtidigt vill du inte vänta för länge med och.
Vi pratar ju för några avsnitt sedan någonting som händer i bastun liksom.
Och ska man eller ska man inte säga från direkt när man märker?
18:55
Ja men 6 sexism eller andra typer utav liksom missbruk.
Ja, men då tror jag att smälla till faktiskt ja.
Jag vet inte vad för mig är bäst, ibland försvinner läget att ta upp det beroende på vart vilket sammanhang det.
19:12
Är.
Matchar till den, men om du om det är viktigt om den här personen betyder någonting för.
Dig.
Så kan du faktiskt lägga upp den bollen, men det kräver mycket mer.
Av dig.
Och det är lätt att bara låta det bli.
Aktivitet.
19:28
Ett exempel när jag hade en en möjlighet att att jag ångrar så mycket att jag inte den har jag reflekterat och jag tog upp det med de.
Då var det typiskt gubb kommentar mot.
Kvinna och så och den här gubb gubben då.
19:45
Han är ingen som jag träffar efter det liksom, men konstaterar att jag såg det.
Men jag fan att jag inte reagerade direkt där skulle jag bara sagt ja, men lägg ner de där inte här.
Här säger vi inte.
Det hade inget med saken att göra.
Jag har faktiskt själv varit i en situation där och fått kritik för att det här kommer låta lite omvänt.
20:07
Vi ser det här som en liten tangent nu i samtalet, men apropå.
Gubbe beteende och det här kommer låta konstigt, för där har jag agerat mot en annan gubbe.
Men jag hade ett ansvar på en arbetsplats.
Där ska vi säga en underställd till 1 underställd.
20:25
Hade ett viktigt uppdrag i alla människor gör ju viktiga grejer, men det här kom upp på mitt bord ganska ofta.
Konsekvenserna av det här arbetet?
Så jag hade ganska mycket med honom att göra och alltid när jag träffade honom så i korridoren i ett möte så började jag prata om fotboll för vi hade ett gemensamt fotbollsintresse.
20:45
Eller MFF ja.
Men det var inte MFF.
Ja, det som var lite speciellt.
Han bodde i Skåne, men här på ett annat lag strax innan jag skulle sluta där så hade jag ett möte på de där faktiskt.
Jag blev arg och så uttryckte han liksom att fan.
Du pratar aldrig allvar med mig.
Du skulle bara prata om fotboll och anledningen till att jag tar ut det nu.
21:02
Var för att det blir lite grann, ett sätt att.
Inte prata på riktigt utan bara gå in i någon slags smak.
Talk av av någon slags inte hävd utan vana liksom.
Och jag tänker att många utav de här systemen där gubbar pratar de.
21:23
Uppfattar ju inte att jag tror de flesta inte menar att vara nedsättande, men de förstår det att den det språkbruket etablerar liksom en plattform som är fel och i det här fallet så var det precis det jag gjorde mot honom istället för att prata om jobbet.
Du bara gick och lade fotboll.
21:38
Exakt hela tiden, liksom, så han kände ju aldrig att jag egentligen ville prata med honom om det som han jobbade med riktigt.
Nu var det så att jag var inte hans arbetsledare så att det var.
Det var inte så liksom att jag en lärdom faktiskt för mig för att ibland så jag.
Jag tror väldigt mycket utav de här uttrycken som sedan blir systematiska gubb.
21:57
Ett systematiskt gubbe är bara vana ett socialt kontext som man bygger upp för att känna sig bekvämt.
Och det var det jag pratade med då kvinnan i fråga och en annan kvinna som som också sa själv varför hon var lite äldre då den andra kvinnan då.
Hon sa också varför reagerade inte jag heller?
22:14
Och det var alltså kommentaren i sig var egentligen bara.
Hur vacker hon var, men det var just i sammanhanget.
Varför skulle han påtala det för?
Han menade ju inget illa givetvis liksom.
Jag kan förstå hur hon reagerade.
Varför ska han kommentera mitt utseende?
22:31
För ta inte med saken att göra liksom.
Ja nej, men det var en liten tangent här, men men tillbaka då till den här utmaningen.
Ja, jag skulle gärna vilja.
Ja, precis samhällsdebatten på ena sidan då att.
22:48
Själv bidra till 1 god en ton som som underlättar dialog dialog, inte monologer de här de här raljerande utläggen på nätet är ju inte en del av en dialog.
Det är monologer.
Jag hörde en jätterolig grej, ett litet.
23:07
Movie inlägg, vad heter det?
En liten kort film real.
Jag kan inte de här uttrycken fatta vilken gubbe jag är tydligen.
Jag tror hon var från Australien och tydligen så är hon uppmärksammad för att hon tycker saker så att hon har jättemycket haters i sina kommentarer.
23:24
Haters och trots hon använder det ordet och hon går och filmar sig själv när hon pratar och reflekterar över det.
Och så säger hon, det är de här trollds inte vet om det finns någon inställning tydligen man kan göra Instagram så att du kan markera en person som kommenterar.
23:41
Och ställa in att de inte syns.
Och det gör ju att på hennes ja i hennes kommentarflödet de ser sitt flöde.
Ja.
De är skitnöjda liksom de är skitnöjda.
Som gillar min kommentar, det är ingen som.
23:57
Reagerar på kommentarerna så då skriver de ju mer och mer och det är bara hon som då vet.
De sitter bara i ett tomt rum och skriker.
Det är ingen.
Som sitter tydligen och jag har inte börjat använda den på vår.
Och nu, nu är det så att jag är ju nu trassade vi in på det här utmaningen, men OK, men vad är?
24:17
Fredsbeach och och vad heter det på svenska?
Fria ordet för flera ordet och så vidare, liksom ja.
Men de de idealen har ju inte formulerats när det fanns en världsomspännande nätverk där på en sekund kan liksom reagera på oftast information som har skräddarsytt för att just trigga dig att reagera.
24:37
Liksom, är det någonting med hela det här som är lite bakvänt?
Det är ju att varför har, varför gör hon sina saker?
Hon vill ju också provocera, väcka upp den här ilskan liksom.
Det kommer ju dra många till alltså.
24:54
Det gynnar ju henne till viss mån för att då får hon uppmärksamhet.
Hon får fler följare, det är fler som ska in.
Finns det någonting i det som inte vi har riktigt tänkt på utnyttja, så måste det bli mer provokativa Patrik för att få lyssnare, liksom nu ska vi säga sjuka grejer.
25:15
Här.
Men jag nej, men så här är det något i det att ju mer utmanar du ju mer drar du till det och alltså kan du utnyttja det där liksom.
Jag tänker så här, det finns ju, jag har inte läst särskilt mycket retorik, men jag vet att det finns ett ett begrepp som heter argumentum ad hominum och det är det du angriper talan istället för sakfrågan.
25:34
Det vi till exempel såg med Greta oavsett vad du tycker om gretas budskap.
Man attackerar ju henne inte en tjej och utbildad, varför ska vi lyssna på henne och så vidare och så vidare, liksom och.
Men ingen svarar ju på materialet för det enda hon har tagit i de här FN rapporterna alltså läst de här exakt.
25:54
Det går åt helvete.
Men, och det är väl det som är utmaningen med att även om du driver en provokativ fråga så borde du väl ha rätt att göra det utan att bli kallad för hora?
Skapar.
Dum och det, jag vet inte, det är ju såklart också massa män som blir trakasserade för sina synpunkter.
26:17
Men alltså jag vet inte hur många exempel jag får i mitt flöde kring kvinnan, för det finns ju en löpare maraton.
Petra som jag följer lite för.
Hon har ganska mycket bra träning och uppvärmningsövningar.
På henne då?
Nej, men folk är det på henne för att ha en tjej om man.
26:35
Om man verkligen läser hennes utlägg så förstår man hur otroligt mycket skit hon får för att bara för att hon är tjej för.
Att hon är hon tjock eller smal eller snygg eller ful och massa såna grejer man bara, men alltså.
Det är helt.
26:50
Sjukt och jag tror att.
Hon har också varit väldigt öppen med att hon har ju en historik av vätstörningar och andra utmaningar självförtroende.
Allt möjligt och.
Det gör ju också att hon kan ju inte riktigt låta bli att läsa mycket, så hon hade ju inte haft tänka Ungern i sandlådan som skriker bajs golv.
27:12
Vilket för övrigt också är den en liksom så här slags metafor jag använder med mina.
En av mina tonårsdöttrar, liksom så att.
Det är en övning du?
Men dygdes för youle.
27:28
Nej men att för att om man har mycket tankar kring samhället och har någon slags rättspatus och vill att saker ska vara rätt så behöver man ju för det första förstå att det är svårt att veta vad som är rätt och det är svårt att veta vad som är rätt just nu och det är svårt att veta.
27:44
Vad är min roll i det här?
Och ibland måste man gå förbi.
Ibland måste man gå förbi sådana situationer.
Man pratar ju att välj dina kamper liksom.
Och då behöver man ju öva sig, hur gör jag då?
När någon skriker bajskorv ja då tittar man och tänker ja, där sitter du i din sandlåda och skriker skriker bajskorv och jag kan tänka mig bara gå förbi.
28:06
Ja, det kan vara en bra övning, det får vi börja öva på.
Jag ska testa den någon gång och kom ihåg att den hänger ju ihop med den.
Börjar hänga på vårt Instagram eller skriva mycket?
Hators där då så det är.
Jättemycket det vimlar av folk.
Det är svårt att hålla reda på alla inlägg.
28:23
Man ska börja med metaforen, man ska se sandlåda.
Man ska se.
Av samma som en unge och sen så ska man i nästa tanke tänka, undrar?
Var man ung djävul och så kastar vi innan i busken eller trycker ner ansiktet på snön i en sandgrop.
28:39
Nej, jag.
Förstår och är man är man duktig på sånt här och kanske är mer utbildad i coachning, eller?
Eller.
Psykologisk hjälp liksom så kanske man tycker att mina utlänningar är lite enkla, men då får man rava på vårat.
Insamlingar, men vi behöver ju enkla exempel i våra liv också som man kan applicera själv.
28:58
Det är väl en bra grej.
Tänk på när ett sandlovet.
Men?
Jag tänkte att.
Min roll, både som förälder och ledare är ju att göra omvärlden begriplig så att man kan fatta beslut som man kan agera på den.
29:17
Komplexitet som gäller både II livet som tonåring och i arbetslivet.
Det, det är svårt.
Visst är det.
Det och det finns ju mycket information som man behöver få oss till, men det finns otroligt mycket som man måste bortse från, annars blir vi handikappade.
29:34
Annars sitter vi bara och väntar.
För att vi har vi kan få mer information vi kan veta mer.
Det blir liksom en någon slags Hamlet grej liksom och man egentligen vet du nog för att agera, men men du väntar och väntar och väntar och till slut så blir det för sent liksom.
29:53
Det var också min högst amatörmässiga sammanfattning utav detta världens största verk.
Att dra in Hamlet.
Fint.
Fint att känna sig kulturell.
Ja ja precis.
Men ja, men det var den.
30:10
Det var en sån spaning sådant här tänker.
Jag mycket på.
Bortsett från ett respektfullt samtalsklimat, ett ett samhälle som är öppet för alla, vilket jag då och det är lite politiskt.
Det är ju min livssyn.
30:28
Så förstår jag.
Jag förstår verkligen inte.
Varför blir man så himla ärlig om om man är om man blir upprörd över att det finns homosexuella män och kvinnor eller icke binära?
Varför blir man arg?
Vad vad gör de åt dig?
30:45
Svårt att förstå?
Jag vet inte.
Jag kan inte relatera till det, eller ja, men jag måste tänka ut något som upprör mig.
Det här, men nu öppnar det åt kul bara upprör dig.
Senast ja.
Men jag tror när man tycker saker är orättvisor och annat, då kan man bli upprörd.
31:04
Och hur är det orättvist att en en annan man får klär sig som kvinna?
Inte för mig i alla fall.
Eller eller det är?
Oftast.
Homosexuella, det är ju svårt kapitel någonstans finns det ju många gånger känns det som en den här.
31:23
Intolerans religiös liten halvreligiös koppling till det också att det är någonting som är tabu och fel och då kan man bygga liksom upp folks.
Vad ska man säga rädslor och motsättningar?
Man bygger en maktbas på motsättningar, vilket är precis vad Trump.
31:40
Björn och det är det är svårt kanske att sätta sig in i det hur det skulle vara om man har.
Jag ska inte säga pumpat, men ändå det har legat när någonstans i bakgrunden hela tiden att det här är något konstigt och annorlunda, då blir det kanske större grejer och då kanske det blir upprörd över det.
31:56
Jag vet inte den typen av makt som försiggår sig öst också.
Det är ju svårt att relatera.
Hur funkar den ryska folksjälen då?
Det är många.
Nu nu var det väl 87 % den fick i valet.
Det tror jag inte så mycket på, men men men ja, men faktum är nog att han.
32:18
I en stor del av Ryssland var han nu en stor.
Hjälte som fick ordning på landet efter den här galna, liksom nittiotalet när det blev någon slags öppenhet.
Någon som en stark ledare som jag inte är någon rysslandsexpert vill jag ju påtala då.
32:35
Men så mycket.
Jag har förstått att det är nära en rysk stolthet är att man är en stor nation ett liksom nästan ett imperium.
Det ligger liksom djupt rotat II.
Den ryska folksjälen och att då vara få tillbaka den här mannen som faktiskt står för det.
32:53
Det är också varit viktigt för dem.
I en vilsen värld liksom.
Inga ryssar ska jag säga sen finns det de såklart som har andra tankar där också, men den kan nog vara svår att förstå liksom att de tar.
Ukraina kan nog vara logiskt för många ryssar, liksom beroende på den historia de har växt upp i.
33:17
Du kan klippa det.
Också.
På också.
Vad skönt som gjorde han såhär taimault tecken om.
Jag tänker så att jag inte förstör den dialog.
Som.
Ja, det är bra.
Det är lite grann samma sak med verkligen din expert när det gäller Palestina och Israel verkligen inte.
33:40
Och och vi och vi.
Vi kanske ska gå där, men det det lilla jag förstått är ju att en del av utmaningen är att många i Israel israeliter liter.
Har ju också en bild av vad hur man berättigar att de lever där och på den platsen, liksom med guds valda folk eller någonting såhär vi tassar på.
34:06
Tunn is och djupt vatten nu.
Vi har ständiga tunna isar här kul.
Att resonera om, du vet du vad du vet, vad jag ska säga också att det är tolvhundra Takter.
Nu.
Jag har kvar.
Punkten ja gud, jag vet att du sa att du hade någon punkt till.
34:22
Undrar om folk orkar lyssna på oss, drabbade om en sak.
Jag tror det.
Jag tror det är en utmaning i vår otroliga eller en en förutsättning för framgång har varit att vi har små nuggets av halv roliga inlägg.
Det här blev ganska mycket.
Slätstruket skulle jag säga kanske.
34:40
Nej, jag vet.
Inte, men jag vet inte, ska vi eller?
Skjuten till på bordet här?
Nej vi vi gör någonting om musik.
Det tycker jag, ska du dra en eller eller vad ska vi göra?
34:55
Ja, men jag jag liksom tar ett citat skriver innan du har en sångrad ska bara jag tänkte Leonard Cohen, kanadensisk författare, diktare och musiker det.
35:11
Det är många saker i morgon som är lite fascinerande.
Hans texter är ju jätte.
Fina och när man sedan förstår att han var ju etablerad diktare och författare innan han blev musiker så förstår man ju också lite grann hur hans musik är uppbyggd.
Men det här är ju ett fantastiskt citat, there is a crack in everything.
35:30
That’s how the light comes in.
Och det är ur en en sån text.
Då?
Man tänker att på något sätt är man i ett mörker.
Och så jag får ju bilder framför mig att, men på något sätt finns det en strimma hopp någonstans så tolkar jag det.
35:52
Jag tolkar lite grann att ingenting är perfekt och det är det som gör det levande.
Bra tolkning eller också en bra tolkning.
Det är min tolkning var inget bra, men den där var bra.
Men det är ju det som är konstensyfte, men det är den.
Tolkningar och då måste ju.
36:09
Vara tänker man vara relaterad med.
Och han har ju också en tendens att vara lite cynisk tycker jag II hur han beskriver relationer världen och så.
Där det är dåligt bevandrad med honom?
Ja, det finns.
Kalla jag tror väldigt många om man är någorlunda musikin så har man ju hört låten hallelujah oftast framför de greyce av av backlein den.
36:34
Det är ju hans slott, det är ju Cohens och det.
Även om den är snygg i Cohens version så är den inte alls lika snygg som.
Framgångsrika.
Vart jag får bara.
Köra för back jag eller de var ju 2 den.
Den den som sjunger hallelujah var ju son till 1 annan rockstjärna Buckley som tragiskt tog sitt liv, var på sonen gjorde likadant.
36:58
Jag förstår lena riktlinjer.
Jag tänkte jag skulle gå in här och kolla liksom.
Vi som vanligt så himla väl förberedda.
Jag.
Har skivan jag köpte den dessutom på vinyl för inte så länge.
Sedan.
37:16
Jag var det finns en.
Det finns ju många roliga, intressanta skivbutiker i Malmö numera som blandar nytt och och begagnat och sådär.
Jag hade en period efter min stroke där jag ganska ofta var uppe på sjukhusområdet som inte är så långt ifrån mellan om.
37:38
Så om om det var typ om jag hade möte 10 eller 11 där så gick jag oftast därifrån och så käkade jag en lunch någonstans mellan och sen så gick jag in på en av de butikerna som ligger precis intill och.
Blir det så att när man väl går in i en skivbutik så måste man ju handla något?
37:53
Man går inte därifrån utan en skiva så man kanske inte hittar precis det man letar efter något precis och så hittar jag den och så tänkte jag att ja, men det här är ju typiska sådan skiva som.
Jag ser jag tänker så här en fredagkväll, jag är ensam hemma.
Min annan som bryr sig om musiken.
38:10
Då kan man ju ha hela den här ritualen med skivspelaren och ta fram.
Skivan och snacka om den innan din.
Ritual, då tänkte jag ja, men det är en sån skiva som man skulle kunna köra om man är när man är själv.
Passa imagen också herregud.
Vi har extremt noga med min image själv.
38:26
Det finns ingen.
Jag är så.
Hårt med som mig själv tänker jag säger.
Det är faktiskt lite spännande.
Jag har.
Jag har inga mjukisbyxor.
Har inte jag älskar att gå i.
Mjukisbrallor de flesta gör det om min sambo, absolut liksom.
Men jag har jeans.
38:44
Du går runt jeans hemma alltid.
Ja, OK, nej, det det.
Så att det är ju, jag lever ju verkligen min min identitet.
Ja.
Det jag har på mig nu är ju lite grann.
Ett uttryck för min lättja.
Ja just det ja, men du har snackat om din.
39:02
Västen och skjortan och slipsen.
Slipper tänka behöver inte stryka skjortorna.
Nej, det är bra.
Jag kanske stryker dem heller.
Vad då?
Jag är bäst och sen så.
Har du tänkt?
Ut.
Ärmarna du kavlade upp dem smart.
Vad fan?
Jag vet.
Ja.
Egentligen.
39:19
Nej.
Men.
Klassisk v ringar då van på skjortan.
Och då blir man ju varm.
Ja ja.
Det är sant, men jag är så jävla frysen av mig.
Jag fryser jämt händer och fötter.
Alltså.
Jag är suttit här.
Jag tog inte på mig strumpor nu.
39:35
Jag har suttit och fryser hela tiden och spelar in.
Det är därför du är lite irriterad.
Nej.
Jag är för lite irriterad.
Ja faktiskt men.
Det, det är spännande det här med artister som är mer kända för att de har skrivit låtar som andra har gjort cowers på.
39:56
Till exempel.
Jag tror att i den allmänna rock samhället så är nog backleys version av hallelujah 1000 gånger mer känd.
Och även en en ikon som Bob Dylan tror jag för många inte riktigt är känd för musiken, för det är nog en ganska smalt.
40:15
Däremot så har ju alla hört låta som.
Heaven.
Store eller vad?
Det långt det.
Och
All along the watch tower.
Jimi hendrix version, det är 7.
Till exempel, det finns massa såna exempel.
40:32
Det är ju ganska kul jag har.
Jag har det som jag har tröttnat på alla quiz.
Jag har vänner framförallt en som är fruktansvärt duktig på att hålla quiz och de är roliga och det var det om varje fest alltid slutar med att nu blir det quiz så tappar man.
Mig.
40:48
Men det är fine.
Liksom triggas ju inte av att visa din kund oerhörda kundspras ingenting.
Och jag jag kan vara?
Men är det därför du zoomar ut, då är det en imageförstörare.
Det blir så uppstyrt och det blir inga sköna spontana samtal.
41:04
Det blir bara.
Men jag är nanusnabb på att identifiera låtar om det är alternativ musik från 80, 90 och nolltalet.
Alltså jag kan ta.
Det intro låtar.
Jag kan ta låtar som jag inte hört på 10 år på 2 Takter, liksom bara för att jag har någon slags minne ljudminne.
41:25
Vi ska göra någonting.
Skulle du kunna göra, men men hur som helst.
Med Patrick.
Jag har 1 1 1 egen skit som jag kör vid behov om det är jobb eller så där där jag sparar låter jag spara framförallt roliga covers och då gör man.
Då kan man köra varianter på det man kan spela kända cover låtar eller man kan känna okända coverlåtar och få folk att fundera på.
41:45
Vad är det här cover på som du kan originalet?
Men den här låten kanske det är till exempel populärt att göra akustiska långsamma versioner utav hårdrock kan man lura folk lite omvänt då så?
Den finska låtarna är också.
42:00
Det är ett jättebra exempel.
Därför man ser att folk de vet nästan vad det är, men de kan inte riktigt sätta den liksom.
Och sen så omvänt då att man spelar låt.
Som är kända som folk kanske inte vet en kover.
Och och kul och då spelar man vem originalet man man kan hitta på lite roligt.
42:23
Ja, men jag håller med.
Ibland kan man faktiskt sakna den där samtalet om en låt när det är just där quiz för för det som händer när du gör en quiz.
Det är ofta att du drar in någon sån här låt som.
42:40
Folk liksom bara alltså man ser.
Jag brukar också.
Jag brukar göra quiz.
Jag tycker det är kul och då kan man se den där just den här att det händer någonting, men då är man ju snabbt vidare till nästa låt, så det blir liksom inget snack om den.
Det kan nästan komma efteråt ibland.
42:57
Ja.
Det om, jag vet ju inte om mina vänner lyssnar på detta troligtvis inte och jag hoppas inte någon känner sig utpekad och den jag tänker på.
Han skiter ju fullständigt i vad jag.
Tycker.
Han är dessutom en ganska nära vän men men han är han går igång på det alltid varje fest.
43:17
Det absolut roligaste är ju när festen.
Jag är inte ute så sent längre som jag var kanske.
Typ 12 år herre liksom.
Men där är det inte alls ovanligt att det är så här. 2 halv 3 någon häller upp fler gin och tonics och så här nu blir.
43:35
Det quiz och bara.
Ja, det är precis vad som helst.
Jag fattar ja.
Men det är ändå internerande den tiden på dygnet.
Du har alltså ingen relation till Leonard Cohen?
Nej.
Ja, jag vet inte.
43:51
Du ser nästan förgrymmad ut conused.
Ser det ut.
Titta på märklig blick är det jag sitter bredvid, tänker du liksom?
Nej, men absolut jag.
Jag tycker inte alls att man måste någonting, men jag vet att du har ett stort musikintresse och det sträcker sig ju ända från Metallica till Guns n Roses.
44:10
Så det är ganska brett.
Mega brett.
Kanske finns något citat och det här?
Jag har ingen aning vem som sa det.
Jag tror det kommer från en film, men de pratar om musik och hur bred musiksmak de säger.
Säger någon person i den här filmen?
44:27
Alla gick bolt, types of Music, booth, country and western.
Ja, jag fattar.
Ja, det är väl jag?
Nej, jag vet inte ja, men du hittar klassiskt det här.
Vi har ju tagit fram Magnus och brasse och det har ju varit en väldigt spännvidd på tå ström och väldigt lite rock däremot.
44:49
Hade vi rock och taströmmar är väl ändå rock.
Ja jo det är.
Pancrock.
Ja, ja det är.
Det ju punkcrocker yeshua du vet att det finns en vision att det är make pop.
Det finns hur många som helst visioner av den efterhand och en med där i pop sjunger duetten och.
45:11
Coolt, det är coolt.
Jag har inte hört.
Hör du något?
Det ska jag också skicka det.
Det är 2 låtar jag måste.
Länka till och så måste vi reda ut det här med 1 depigs vår intro låt.
Det är väl.
Det är lite typiskt mig att jag inte för första gången jag hörde den så tänkte jag, är det där?
45:28
Men sen så tänkte jag bara, men greker skulle jag aldrig göra fel på det.
Det måste vara något parti.
Låten som jag bara inte har koll.
På, jag har gjort fel här alltså, det är ju episkt.
Verkligt ta reda på vem det är vi vi måste.
Hylla låt vi har i sådana fall det undrar man ju, då får vi ta någon sådan här app som.
45:47
Kan du inte se vad det är?
Du har laddat ner en gång till då?
Måste man, den heter ju när jag har laddat ner den heter den ju.
Men frågan är om det är den låten?
Den här mjuk, den har bara tagit gitt.
Jag har ingen aning.
Jag gjorde en sökning på Google och bara skrev download Spotify.
46:05
Jag tror det.
Jag tror det är sist är Spotify vill med med sin tjänst.
Ja.
Herregud, nu har vi stämningsansökningar igen.
Vi som såg fram emot den här kommande framgången som poddare som reser land och rike runt.
46:22
Det får vi lägga ner.
Nu lägger vi ner ja.
OK ja vi ser ja.
Men.
Det här är rekordlångt, men ja, vi får ta fram.
Motorsågen men.
46:39
Vi kan klippa bort lite hostning.
Och sånt?
Ja, men vi säger väl så det?
Här var roligt?
Nej.
Men.
Vi ses nästa gång.
Det gör vi ha det bra.
Hej.
Tja.