39 – Guld, ambidexter och Thåström

Vår första tisdagsinspelning, och i en ny studio dessutom. Håland till Malmö och oro för Änglarna – men överflygningen slutar i Luxemburg och ett vad! Vi gör en kort reflektion kring ångestavsnittet och Kottens besök, vilken leder in på ledarskapsteorier. Vilka teorier tycker Patrick är viktiga, och vad säger Greger om sitt ledarskap? Är förmågan att utskilja tama och kritiska problem från elaka (wicked) problem en ledarskapsförmåga som kommer av erfarenhet? ChatGPT föreslår de tre mest diskuterade ledarskapsmodellerna och vad har vi att säga om det? Vi röstar ner en. Vad gör att vissa företag klarar av att behålla sin innovationsförmåga över lång tid? Är det autentiskt ledarskap som är lösningen? Thåström blir en suverän avslutning tack vare avsnittets slumpmässiga skiva. Lite skav uppstår kring såväl Thåström som stråkar.


Från Spotify Translate.
Testing, testing sound.
Verk her you kan du?
Inte.
Jag kan höja lite.
Där.
Ja, jag hör också, men vi ska testa här nu.
Ja, men måste kolla.
Lite på valskvällarna?
0:22
Hej.
Hej, slå inte på väggen, alltså, jag kommer ju filma här nu Patrik tjena, men du, vi är ju en ny studio.
I studion tredje studion, det är samma podd, samma Greger, samma Patrik.
Ja, men.
Eller livsstudier, den är inte klar liksom, men det är ett nytt ställe.
0:41
Och ja, det här kommer bli riktigt bra för.
Jag bara undrar, har du du har läst på när du har lagt de här hängt upp de här basfällorna?
Gissar jag nej inte jättemycket faktiskt.
Tycker du?
Jag borde läsa förmod.
Ligen ingenting.
Tänk om det hade funnits någon något ställe i den där skärmen där man kan hämta kunskap från andra?
1:02
Jaha ja du, det är ju tisdag idag.
Vi spelar in tisdag kväll, det gjorde man.
Jag tycker du din röst är lite grötig.
Vad kan det bero?
På att jag bor i Skåne?
Just det.
Äntligen tog de hem det där.
1:17
Får man väl säga, vi ska inte trötta ut, bara lyssna, men jag och Malmö FF tog det där guldet som man har gått och väntat på sedan någon gång i maj känns det som.
Att han stod.
Den store stjärnan från Norge var där och tittade också såg det honom på lajv, men du såg det i efterhand då?
1:37
Nej, jag förstod det spred sig ganska snabbt mot ryckte om att han var där.
Han hade tydligen köpt 50 stycken bodhem tröjor i shoppen.
Sen när man genast?
Var 50 ja vad skulle han göra med 50?
Ja, men det är väl alltså dels så är det väl en tävling mellan spelarna och vems tröja som säljer mest tänker.
1:56
Jag.
Och det var väl typ som att köpa betala för en kopp kaffe för eller för harland?
Det blir roligt det.
Är ju roligt, men jag tycker faktiskt finns något fint i det.
Att de lever ju i olika galaxer när det gäller fotboll och ekonomisk verklighet.
2:12
Men de är barndomsvänner så de hänger de är tajta.
Liksom de hade spelat i?
Ungdomslandslag tror jag också tillsammans, men ja, det är coolt.
Ja, det är fint.
Ja kul att han Jag var inne på imponerande får man säga att han åkte hit och tittade.
2:29
I flera superstjärnor där när nasi var ju där och du vet vem det var nej.
Det är roligt, men.
Nej, men det är kul.
Det det var roligt så var det en en kille i bortgäng som nyligen hade haft femtioårskalas.
2:48
Ja som sa ja massa skumpa och när gron är hemma.
Ja det.
Blir trevligt.
Det blir bankett hos mig om vi vinner.
Så det blev det ja, det blev det.
Ja, ja, då förstår jag därav mycket skrik då.
Gröt då, ja vi vi satt faktiskt på matchen och tittade igenom den igen.
Finanalyserade och skrev, det var ett noll till Göteborg.
3:07
Där alltså.
Så här Göteborg är ett ett väldigt fint fotbollslag.
Det måste man ju säga.
Jag vill ju inte ha en allsvenska där, inte Göteborg med.
Och jag hade hellre sett att de var.
Ett en stark utmanare till guldet, inte en typ nedflyttningskandidat år.
3:24
Efter år?
Ja, det är tråkigt.
Ja.
Gamla storlag.
Verkligen så att.
Ja, nu är det.
Jag vet inte, ja, men vi vi som du säger vi behöver inte trötta ut folk med det här väntade guldet då, men det var kul att det kom till Malmö.
Men i övrigt sport noterade att det det är ju match ikväll.
3:45
Vet jag att den här gången?
Lite anknytning till den här podden, tycker jag.
Nej den har ja det alltså det är en EM eller VM kvalmatch.
Det är damerna och de spelar hemma mot mitt födelsedag, Luxemburg eller Luxemburg.
4:02
Ja tänk dig om de tror de pratar gammel luxemburgska eller oklart oklart.
Frågan är men det?
Det är spännande med de här landslagen.
Luxemburg är väl inte så stort problem för då kan de flesta prata liksom både franska och tyska.
Men jag har alltid funderat på det här med Schweiz.
4:18
Ja just det fyra.
Språk, fyra språk eller tre alltså vem pratar?
Retroomisk liksom det är jättespråk.
Och är dom fotbollsspelare då?
Det måste vi faktiskt.
Kolla.
Är det nån?
Är det nån rätt roman som har spelat?
Lyssna det här har ni nu in på vår insta och meddela sen att om ni vet någon.
4:36
Halv svensk halv retrooman och har spelat i landslaget.
Det hade varit kul, du får jättegärna höra.
Av dig.
Vi är inte omöjligt, vi har ju lyssnare lite överallt noterar vi.
Detta tror jag visste att vi hade snarare.
Malta.
Nu får du kolla.
Sedan jag får kolla det är statistiken för du fick var det därifrån du fick någon liten?
4:54
Vilken liten hälsning.
En liten hälsning.
Hälsning från en en vän från svunna tider som ville påpeka två saker, ett att han lyssnade på oss två, att det blir ingen jävla gardovar med.
Han ser jättemarligare.
Kan vi gissa oss till?
5:12
Ja, det var roligt.
Ja, vad kul.
Ja, men det är bra.
Ja, men nog om det ja, men vi får se hur det går för damerna ikväll då.
Om vi när med också det är nog ganska nio noll.
Jag tror det är så mycket.
Det tror du?
OK, jag kontrar med sex ett.
5:27
Då sex ett OK, vem vem?
Vad får den som vinner?
Av oss två.
Den den som förlorar får ju ge den som vinner någonting.
Vet du hur det här sådant?
Här funkar jag bättre aldrig, nej, men ja, men vi kan väl köra om någon konstig öl eller någonting.
5:44
Vi bjuder på middag.
Ja OK.
Risotto vill jag ha i sådana fall?
Ja men bra.
Det var nog med det.
Ja nog om det vi byter ämne här, vi hade ju.
Ja dels har vi.
6:00
Vi hade ju ett det här tunga avsnittet.
Har du fått några?
Har du hört någonting när jag pratar om det här med panikångest och pratar om utvändighet och ohälsa egentligen?
Har du haft några reflektioner efter det?
För nu hade vi Christian här förut, då gick.
6:16
Vi till då hann ju inte vi kanske hade riktigt landat i det?
Ja, men jag har några som har.
Uttryckt dig.
Jag själv har tyckt också att det var modigt att bara rakt upp och ner berätta om det och sen viktigt att prata om det.
Ja, men jag har också fått dom kommentarerna just att en uppskattning i att det fortfarande jag tror folk håller med om att det är finns en stigmatisering runt det här ämnet och och sen uppskattning om att ja, men det är bra att prata om det.
6:49
Ju fler som gör det ju bättre.
Så vi får väl tipsa nytillkomna lyssnare då?
Att ja, men viss gärna på det.
Ja det var.
Nog 37 det är sju var det vilken gissning?
Ja.
Bra ljuset.
7:05
Ja.
Tror faktiskt att det berörde mig mer än vad jag förstod då.
Jag tror att den här typen av samtalen samtal de här typen av samtal sätter igång ganska mycket processer som man kanske inte eller hos mig.
7:22
Man ska inte säga.
Man vet du jag.
Jag inser att den typen av samtal startar ett antal.
Ska vi säga omedvetna processer i huvudet?
Det.
Och det kan vara det kan ju leda till en reaktion, liksom någon slags ångerkänsla eller djupa tankar eller något annat som som plötsligt kommer att jaga enligt efteråt, som man som jag då inte riktigt förstod när tanken kom, varför kom den?
7:49
Men så här betraktar det här i efterhand så förstår jag att det hänger ihop.
Jaha, det hände någonting nu efter.
Ja, jag tror det.
Ja, ja, men jag tror jag var inne på den när vi pratade om det just den här när jag var och pratade hos min hos den här psykologen som jag gick hos.
8:05
Att det efteråt kunde må riktigt riktigt dåligt för det väcker så många tankar och de här processerna i kroppen dras igång av att bara prata om det.
Så det är nog inte helt otänkbart att det stämmer.
Ja, ja, men då så sen vi, vi lämnar det, men det var kul att höra att tycker jag att vi har fått lite feedback runt det här, att det var bra att vi pratade om det.
8:30
Sen hade vi Christian här.
Vi hade Christian här.
Ja, den här är snubbe.
Eller kotten som man nu heter.
Alias Christian palmkvist.
Det var ju jättekul att ha någon här tyckte jag ändå få höra hans lite runt hans resor och att vi konstaterade att euro var nog ett rockband vissa dagar i.
8:46
Alla fall nej, det var bara.
Då?
Det var bara då men.
Det som jag jag har funderat lite efter det här och det runt det här med ledarskap.
Vi har ju pratat ganska mycket om ledarskap.
I den här podden historia, jag vet inte.
9:03
Jag landade lite tillbaka i det här med ledarskap och vad som egentligen.
Har du?
Har du någon liksom ledarskapsfilosofi?
Vi har nog inte pratat riktigt.
Om det.
Ja, men jag har ju.
9:23
Man kan säga att jag har en förmånen av att vara ganska så välutbildad.
Dels fick jag ju en universitetsutbildning med inriktning på management på mazen nivå.
Det här var ganska mycket.
Då var jag ju ung och extremt.
Egentligen är man inte så mottaglig i den åldern och på den erfarenhetsgrunden.
Men i den mån jag fick till mig några kunskaper så fick jag till mig ganska mycket på kunskaper där jag var ganska intresserad att läste ganska mycket utöver det vi skulle läsa.
9:49
Och sen har jag då under åren då som jag har varit chef gått på en del rätt bra utbildningar.
Så att jag har haft möjlighet att reflektera över och det kan ju vara modeller där man tittar på olika typer av ledarskap som behövs i olika situationer eller det kan ju vara modeller som beskriver hur.
10:06
Så kallade situationsanpassade.
Elever till exempel, liksom eller och vad hette anna diesel som skrev att organisationen genomgår ju oftast någon slags.
Utveckling och sen stabilisering och sen så förtvinar de liksom och under de här olika faserna så krävs olika typer av ledarskap.
10:24
Låter ju självklart när man säger det, men det är det som är så roligt med många modeller.
Dom uttrycker nånting väldigt självklart, men om man aldrig riktigt har still och funderat på det så kanske man inte agerar där efter heller.
Liksom att se sig själv i den situationen.
Det är inte heller alla gånger det lättaste att veta var man är och framförallt Om du är på samma plats tänker jag om du har samma.
10:43
Du kan ju komma in i en roll där du får mer eller mindre ett uppdrag vi ska göra den här.
Utvecklingen eller den här transformationen då?
Då kan man nog förstå enklare vad man hamnar än om man sitter på en position där det är sakta händer saker.
Precis och när lite borgerling fragggrejen liksom.
11:03
Ja nej, men det.
Men men så här.
Jag fick faktiskt en fråga som jag nu har jobbar delvis med konsulter som har lite mer så här business consultinriktning så fick jag frågan en gång om vilka modeller använder jag?
11:19
Det var lite roligt för vi vi hade trainee program och det här var en avgångsklass då som hade vi någon slags.
Avslutningsmiddag eller?
Och då fick jag den frågan och då sa att det egentligen så är det bara två modeller jag använde.
Det ena, är det något så enkelt som feedback trappan?
11:35
Ja, jag tycker den är jättebra tycker jag är alldeles för fortare att beskriva ja, men då möter jag inte kalla alltid steg rakt av, men det är egentligen en en modell för att ha samtal och det handlar om att lyssna och det handlar om vad feedback trappan egentligen beskriver är olika sätt.
11:51
Man kan lyssna på och det ena är att förkasta det som sägs överhuvudtaget.
Inte relevant för mig nästa är.
OK, det kanske är sant, men det det gäller inte just jag.
Jag gjorde inte de grejerna och någon annan som gjorde.
Och nästa steg efter det är okej.
12:07
Det kanske är så att det är sant och det kanske är så att det var ja, men det finns en anledning till att det händer och sen så finns det det högsta trappan där.
Jaha.
Jaha alltså bara jaha, okej ta in det som sägs och jag tycker att att på frågan, vilka managemller du gillar slänga fram feedback trappan är ju jätterolig just för att den dels är den ju en väldigt omagement aktiv modell.
12:39
Alltså om man jämför med stora ledarskapsmodeller och strategi, modeller och så, och dels just att den uppmärksammar förmågan att lyssna.
Och väldigt många drivna människor är ju och jag var definitivt en sådan som ung och yngre och även halvgammal.
12:57
Men många har ju ser ju sin förmåga att prata och ordera som en förutsättnings och ledarskap.
Man tänker mindre på sin förmåga att lyssna som en förutsättning för sin ledarskap.
Så det är den modell.
Enkelt i den modellen också som jag tror om man säger att du har googlat ett litet snabbt googlat här tog fram det.
13:19
Kastelse försvara förklara förstå, förändra vad förändrar.
Förändringar inte.
Man och gammal hund.
Du behöver inte.
Se bort det.
Nej, men den är ju, det är ju något.
13:35
Det är ju något schysst över den tycker jag också.
Och jag, jag tycker om att den den den har faktiskt väldigt många tillämpningar man kan fundera på sig själv vad det är på den här trappan man kan hamna i en stressfull situation och vara medveten om oj nu och kan ge den här trappan liksom.
13:51
Jag måste upp igen liksom.
Man kan förbereda sig för att ha jobbigt samtal med någon som man vet kommer att hamna någonstans här.
Ja, och så kan man ju.
Då har man redan strategin klarlagt exakt vart kommer den här exakt den här trappan?
Och och.
Sen att det överlag bara är, eftersom jag bara har två modeller så har jag alltid med mig någon slags medvetenhet om OK, vad, vilket slags lyssnande är det som sker just nu, liksom så vi gillar?
14:16
Jag den andra?
Ja.
Den andra är faktiskt lite mer konkurserad, men det är vilket problem.
Ja just det.
Jag tror att vi har pratat.
Om dem och pratat.
Om något tidigt av.
Jag kan inte komma ihåg vilket tyvärr lyssnade, men.
Men det är roligt, dels så så säger den att definiera problem är en ledarskaps prioritet och det man behöver fokusera på är de problemen som är just wicker och wickard problem, säger de som vi kan börja med.
14:42
Vad som inte är wikil.
Du har kritiska problem och du har.
Processproblem alltså kritiska problem är så här, det brinner OK, då vet alla vad som ska skrik utrymme.
Huset ringer 1, 1, 2 och så vidare liksom.
Och sen har du problem som du kanske känner igen, men vi har löst dom förut så här.
15:01
Du är ny på jobbet och nån kommer och berätta du bara så du vet, min lön är alldeles för låg.
Ja, men en erfarenchef så det var bra att du berättade för dig.
Du vet att löneprocessen började i i mars och då kommer vi ha ett samtal om detta och låt oss stå återkomma till.
Det.
Men en oerfondchef hade kanske blivit stressad över det och kanske behandlat det som ett kritiskt problem, till exempel och laddat upp sig och man måste göra någonting nu, men.
15:22
Det finns ju lösningar för de där två olika typerna av problem.
Det är vilket problem är de problemen som det inte finns någon lösning för?
Som inte kommer gå bort som oavsett vilka vilka val ni väljer eller vilka vilka handlingshandlingsalternativ som ni utforskar så kommer någon att vara missnöjd och fortsätta bråka om det typiskt wikick problem är faktiskt i många organisationer förvaltning av it förvaltning och utveckling av i t, där det finns motstridiga incitament beroende.
15:51
Vem bär och var befinner dig i tiden så att säga i i?
Livscykeln av en mjukvara eller ett behov?
Det finns kanske inget rätt?
Utan det finns.
Värld utan lösningen är.
Samtal och då i i kring de kritiska system utmaningar så finns det då dels ett ett viktigt.
16:12
Ansvar i ledningen att identifiera dem och sedan facilitera de samtal som behöver ske kontinuerligt för att managera dem för att hantera den dialogen finns ingen lösning som sagt, och de andra ska man inte bry sig.
Så det handlar ju om att orientera sig i.
16:28
Vad är det vi pratar om och i många anledningsgrupper så kanske man lägger alldeles för mycket tid på saker som den är lösta.
Eller saker som där någon bara behöver fatta ett snabbt beslut ute i byggnaden och så är det löst liksom alltså för att hamna i metafor det tycker jag är jättebra.
Det är lite mer komplicerad modell då, men jag tycker faktiskt jag minns så väl när jag satt på en.
16:50
En föreläsning i en sån här lednings eller?
Vad säger ledarskapsutbildning och den här modellen presenteras för mig och det var nästan som jag fick alltså det var som.
Stjärn englarna sjöng runt omkring mig för allting blev lite ljust och gott.
17:07
De måste varit nöjda att någon blev så exakt precis.
Så småningom såg jag ut som någon jävla några lösa och dreglade liksom, men.
Ja, det är de modellerna.
Det är de frågorna.
Du då?
Ja men ja.
17:27
Hur ska jag formulera det här?
Jag har nog inga modeller direkt jag.
Jag funderade rätt mycket på det.
Jag har ju också gått massor av.
Ja, men både läst en sån här master i business administration när man läser om alla de här stora tänkarna och man har gått ledarskap eller jag har gått ledarskapsutbildningar, jätteduktiga, jättebra utbildningar tycker jag och mycket.
17:52
I det handlar ju om att lära känna sig själv.
Nu ska jag inte säga att jag är något proffs på att känna mig själv det, men.
Jag tror också genom idrotten har man hela tiden fått jobba med sig själv i sitt idrottande, hur man ska göra så.
Ja, men då då tvingas man liksom konfrontera sig själv många gånger för att utvecklas, så jag tror liksom det sättet att tänka på hur jag fungerar och vad jag gör och vad jag inte gör.
18:22
Det har nu alltid funnits där hos mig och det är ju en tycker jag, en sån här extremt viktig del egentligen hos alla.
Oavsett Om du är leder i din eller inte, men i synnerhet Om du är ledare.
Att förstå dig själv, hur agerar jag i olika situationer?
18:37
Och det är ju i och för sig bra att ha dom här.
Jag tycker gillar dom två modellerna som du jobbar med i för man kan ju känna att jag kanske jobbar så lite grann ut, men kanske inte så mycket med wikidproblem, men framförallt den här trappan, liksom OK, vad blir det för taktik och vem är det nu?
18:54
Jag kommer prata med möta, hur ska jag då förhålla mig?
Och hur kommer jag reagera också?
Väldigt vaksam på hur jag själv som du säger.
Lyssnandet ta in var egentligen den här personen uttrycker.
Vad är det en?
Det kan ju vara en frustration i någonting.
19:10
Det kan vara att det inte funkar i samtalet, men jag tror också jag har brukar ofta vara ganska eller jag har blivit bättre på att vara ganska snabb på att ta upp saker med folk.
Det är också en sån här.
Det är mer en princip, skulle jag säga.
Låt inte det där gå liksom utan ta det direkt.
19:29
Just för att och det blir ju en typ av facilitet.
Det kan ju vara dels att jag själv har någonting i en relation som jag själv har eller.
Och tycker att här är det någonting som skaver att vara snabbare på att hallå där jag tycker så här, eller vad händer om vi gör så här eller vad händer om om det där eller när du säger så så uppfattar du dig på det här sättet?
19:51
Så det är mer av principer skulle jag säga.
Men kan det vara så att du?
Jag vet inte.
Nej, men som sagt, vi har ju.
Vi har ju bara jobbat ihop väldigt kort tid och det var inte aktivt.
Vi var på samma.
20:07
Företag?
Ja, precis.
Det, det är ju, det är ju fullt möjligt att du egentligen har.
Jag försöker spana lite här.
Jag tänker att du nog har lite weekend problem medvetenhet hos dig för jobba med i T Och och du har ju berättat lite om ditt förra uppdrag.
20:23
Väldigt många komplexa projekt som pågår som är verksamhetskritiska och allt som är verksamhetskritiskt har jag genast en massa intressenter.
Stake holder mapping och och.
Att att han att identifiera dem och hantera det.
20:41
Blir ju såklart en en väldigt en kritisk framgångsfaktor att sätta.
Att sätta en projektplan på plats?
Ja ja, men bara hämta någon som kan ge en projektplan.
Det är inte det viktigaste alltså.
Det ska ju göras, men jag behöver inte lägga energi på det.
Det kan någon annan göra.
Och och det är ju så man navigerar sig lite grann, förmodligen lite omedvetet och ju mer slipade man är ju bättre.
21:03
Blir man ju på att hitta de där wikiped problemet.
Man behöver inte veta att de är ett wikiped problem som fast man orienterar sig i det och så och så lägger man tid på det och så lägger man ingen tid på sånt som man inte behöver lägga tid på avloppen.
Bara skäl om man inte är ett kontrollflik.
Och det är ju inte jag.
Nej, det är jag också en sån här.
21:21
Princip som jag jobbar efter och det är att försöka ge är folk ansvar sen.
Får man ju erkänna att det utmanande när man såklart stöter på folk.
Där man känner att de inte tar det ansvaret som man vill ge dem eller kanske inte förstår att de man har gett dem det ansvaret?
21:40
Det kan ju ligga lite hos sig själv också.
Ju såklart att är jag tydlig över.
Jag faktiskt ger för mandatansvar till den här personen.
Det är lite grann som.
Det är ju tycker jag för egentligen.
Någonstans tror jag.
Jag vet inte vad du säger, men någonstans strävar jag efter att jag ska kunna skjuta ut mig själv med en katapultstol liksom och ingenting ska i princip hända, är inte det?
22:04
Det tycker jag känns som då har man då känner jag så här, det då känner jag att jag har lyckats ledare.
Det kan du säga därför att du oftast har varit ledare i transformationer, eller?
Skeenden där det sken förändring och då är du förändringsagent och ditt ledarskap bygger på det och då vill du etablera?
22:22
Om det nu finns 1 1 1 mål governance upplegg eller förvaltningsupplägg, liksom så här, när när den organisationen bara ska förvalta sig själv, ja, då ska du kunna stiga ut och den bara fortsätter köra.
Men det krävs ju ett ledarskap i det också.
Även organisationer som är exakt samma sak varje dag behöver det sakna, men oftast inte lika mycket som de tror.
22:42
Finns ju rätt mycket forskning och praktiska försök kring självstyrande team hyperplatta organisationer som fungerar.
Som fungerar otroligt bra.
Och hantera så väl löpande arbete och ja, men vad ska man säga arbeten där?
22:59
Det händer väldigt mycket grejer, mycket kriser och så.
Det finns exempel där dom hanterar det väldigt.
Bra ja.
Min.
Du gillar mig too.
23:23
Men det var jag gjorde det faktiskt här idag.
Jag satt och funderade lite på det här när jag gick runt här hemma och.
Jobbade nej, men det.
Är inte förberett, men däremot så frågade jag en viss a i motor, känner inte det vilka som är liksom?
De mest jag ställde frågan, så vilka är de mest diskuterade och omtalade ledarskapsteorierna just nu?
23:46
Ska jag ska jag läsa upp dem?
Ja, men då den första var transformativt ledarskap och det är ju egentligen ledarens förmåga att inspirera och motivera de som den jobbar med.
Och man ska förändra.
24:01
Och ja, det det har man nästan på namnet då och där är att ja, men så här.
Stöd personlig utveckling skapa en känsla tillit och ett gemensamt sätt.
Jag tänkte Christian var ganska mycket inne på det.
Han pratade mycket om tillit och och den här gemensamma syftet då.
24:19
Sen är det en växande trend runt det man kallar autentiskt ledarskap och då är det med mycket så här.
Man är äkta moraliskt förankrad, transparent ärlighet.
Man skapar en stark relation till medarbetarna och det.
24:35
Ska då tydligen resultera i högre?
Ja, men en högre prestation.
Och den sista här som den tar upp då vi.
En viktig teori står det till och med här ambidexter, ledarskap.
Jag.
Vet inte om jag uttalar det lätt rätt, då vet du vad det är.
24:51
Har du hört talas?
Om två händer som man kan spela med två händer samtidigt.
Ja, men det är lite det och det är just den här balanserad daglig drift.
Det det här stöter ju vi på, även om man aldrig hört.
Jag är i alla fall aldrig hört ambixter vetenskap.
Men just den här balanserad daglig drift och innovation förändring.
25:09
Att hantera det här.
Både kortsiktigt ska allting fungera med långsiktigt så måste vi också ha en strategi då?
Det låter om jag då spontant ska kommentera de här tre?
Det var det den sista ändäckstur där det känns lite hitte på alltså.
25:25
Det är klart att det är en verklighet att man både måste sköta.
Så att det finns rent?
Jag vete fan alltså lösa dagliga ja, hålla hålla verksamhet vid liv i och samtidigt orientera sig långsiktiga förändringar.
25:41
Men om man på allvar menar att för till exempel en en disruptiv förändring, någonting som kommer in i din bransch och totalt förändrar den och ställer krav på din organisation att.
Ska vi säga återuppfinna sig själv?
Dom flesta organisationer klarar ju inte av det av den enkla anledningen att det är ju det är ju kontraintuitivt.
25:59
Vi har ju byggt en organisation och processer för att göra exakt det vi gör så att vi plötsligt skulle återuppfinna oss själva och göra på ett annat sätt i är ju nästan barockt liksom det.
Det är ju därför startups tenderar att vara det verktyget som som slår omkull i en bransch, så det är därför Spotify.
26:20
Lyckades skapa en fungerande modell för musiken och inte musikbranschen själva.
Liksom nej.
Och det där ser vi ju gång på gång, tycker jag.
Men sen finns det ju då jag.
Jag tycker jag vill ju tycka att Microsoft har varit ganska duktiga på det där om man tittar på deras.
26:37
De hade Windows världens mest sålda operativsystem och det byggde hela byggde på den modellen och så kommer Amazon och och Google och kör clouddrevet och Microsoft helt styr om.
Jag tycker det är rätt imponerande för de hade ju i princip kunna vara.
26:56
Utraderade om de inte hade haft nu har de word såklart, men de har ju.
Varit väldigt, väldigt duktiga på det måste man säga.
Det har dom men dom har inte lyckats haka på allt, till exempel när dom väl förstod att mobilbranschen var en en centralfaktor så försökte dom ju bygga sin plattform och misslyckades så att men visst är det så.
27:17
Men om man tittar på de här stora befintliga jättarna, inklusive Apple deras.
Överlevnadsförmåga då handlar ju om att de är snabba på att identifiera eller bestämma sig för vad de tänker satsa på och sen köper de ju den kreativiteten och de lösningar de de är inte själva de.
27:34
Alltså deras eget bidrag till nya.
Affärer nya idéer nya teknologier är ganska begränsad utan det det som gör att de överlever är att de är duktiga på att ifrågasätta sin affärsmodeller och hela tiden kommer med nytt.
Ja, jag vet att att Apple till exempel under den tiden de pungade ut ipods så var ofta så att en en modell kunde vara en cashkaos och ändå läggas ner.
28:00
Därför de kom med en ny modell och motivationen var ju såklart att om inte vi kommer med en ny modell så kommer ju Samsung eller någon annan att göra en ny modell som tar över vår vår affär så att de liksom så här kille och darlings.
Väldigt duktiga på det och det måste man ju vara.
28:17
Många organisationer tenderar ju att istället bli lite alltså, man blir ju förvaltade i hela sin natur.
Mitt jobb är att se till att den här lösningen, den här tjänsten, den här produkten förbättras bara lite inte mer än att vi fortfarande kan använda vår befintliga.
Struktur struktur för att hantera och då blir det en begränsning istället för en styrka.
28:37
Och det är väl det där som är skillnaden just med när man pratar transformationer?
Att ja, men då då.
Då måste man ha kullkasta saker.
Man måste tänka helt.
Man måste tänka lite Spotify hur.
Hur kan vi förändra hela den här branschen?
Men det är klart att det blir.
28:54
Blir det svårare och svårare.
Jag vet inte, det beror ju på alltså.
Jag vet inte, det blir så beror det ju så klart på vilken typ utav ledarskap har ni byggt organisationen på?
Vilka är det som är där?
Är det hög prestige jag jag brukar till exempel ibland gilla.
29:11
Jag vet väldigt lite om vad som egentligen händer på Ericsson och sony Ericsson här.
Gillar hon då?
Men men jag.
Jag brukar ibland påpekar då att här har vi liksom sony Eriksson.
Där sony ingår som hade varumärken som walkman och cybershot och de har ju någon spelkonsol också.
29:32
Vad?
Heter den.
Playstation och de ägde ju var det cumbia de köpte.
Liksom halva nästan halva världens musik och filmrättigheter.
Alla dom grejerna hade dom och sen skulle dom göra en snygg mobil och sen just ja, så var det dom som gjorde iphone.
29:50
Nej, då var det ju inte.
Varför var det inte det?
Varför var inte dem som kom ut med det?
Och det tänker jag att ja, men förmodligen därför att de som var ansvariga för musik och film, de hade en logik och var intresserad utav att ha ansvar för den verksamheten och hade säkert en bra lön och en bonus och en hel struktur, en maktposition.
30:08
Och dom var inte intresserade utav att dela med sig av den och så samma sak för alla dom andra varumärkena liksom, och så fanns inte tillräckligt starka drivkrafter att tvinga dom att samarbeta.
Men den som om om vi nu säger att Högsta VDN har någon slags insikt om att nej, men vi måste totalt bara förändra ja, precis slänga upp alla bollar i luften och se var dom landar.
30:30
Gör du det med den typen av bolag?
De gjorde inte det?
Nej, och då kunde kalifornia komma och med sina små äpplen och säga och så här gör vi.
Det är ju spännande att se, det kommer man ju se framåt, men jag tänker på ett jättebolag som Facebook till exempel.
30:48
Hur kommer de?
Men de köper ju upp massa prylar ju Instagram är väl?
Instagram.
Messenger är ju, de har ju kört whatsapp.
Det är sånt förstår jag inte.
Man har Messenger.
Varför köper man whatsapp?
Köpt antagen bort en konkurrent så många som använder.
31:05
Fast de har ju inte fasat ihop, de liksom nej lite olika logik har de ju såklart.
Jättebolagen.
Hur de kommer att klara sig.
Jag undrar vad som hände om jag ångrar mig om jag, om jag bestämmer mig?
31:20
För nej, men jag vill inte ha Facebook.
Jag vill ta bort alla mina bilder.
Kan man en strö?
Ja, det ska du kunna integritets.
Ja för de bryr sig jättemycket om integritet.
Ja, men det tror jag nog bestämda 1000 gånger.
31:36
Om precis, det är precis du svarar ju på frågan.
De borde ju bara bli lite stämda en gång i så fall om det var så jävla viktigt.
Men.
Du, hade du något att säga mer om de här?
Andra ledarna, men extra konstaterar vi att det var när man hittar.
31:51
Ja, men det är klart att man kan vara mer eller mindre medveten om att man måste ha.
Man måste kunna klä sig olika roller i sitt.
Ledarskap.
Det.
Där ja det, det kan absolut tänka mig, men men jag tror det är ju inte särskilt autentiskt då för att knyta an till mellanmodellen där liksom att att och jag det.
32:09
Är ganska stor skillnad på dem skulle jag vilja säga.
Den är ena känns mycket närmare hur någon hur en person är skulle jag säga och den andra är mer än åt ett strategi liksom hur hur hanterar vi?
Jag undrar vad de menar.
Jag vet inte om man har haft ett sånt riktigt rövhål till chefer.
32:25
Är det autentiskt då för det var ett rörvå helt enkelt, eller?
Ja men det ja men de ja.
Så här, jag förstår hoppar man starkare relationer då tills sina medarbetare.
Men du kan ju vara som du säger ja, men ta som extremen Trump.
32:42
Han är ju säkert äkta i det han tycker, men han är det då ett autentiskt ledarskap.
Det kanske det är på ett sätt.
Det tror faktiskt att du är inne på någonting.
Hur hur, hur illa du och jag då råkar tycka om honom så måste man nog ändå ge honom att han skapar en viss och det.
33:02
Det läser man ju.
Sydsvenskan har ju någon serie nu där de bara intervjuade amerikaner väl från alla läger eller båda läger huvudsakligen.
Och det är roligt att lö jag tycker det är intressant att läsa de som skriver om Trump eller som.
Som uttrycker då sitt stöd för Trump, liksom att de.
33:22
De bortser ju från de här uppenbara jobbiga grejer att han ljuger om mycket.
Så här, men de upplever ju att det finns någonting autentiskt i hans sätt att bara reagera på omvärlden.
Och han är ju duktig på att knyta an till just sina anhängare.
33:38
De gillar ju på ett sätt.
Ja.
Ja, men det det, men det.
Finns en dålig ledare?
Nej, det.
Kan man ju inte säga när det blir vald till hushålls president?
Någon har ju tyckt att det var bra och och väldigt många tycker ju då att han gjorde det till bra för att han ska bli vald igen, så de tycker inte han är en dålig ledig.
33:57
Jag skulle säga för utifrån min smak så ger han ju uttryck för vi bortser från politiken bara hans ledarskaps, det vi på avstånd och det är inte bara avstånd för man kan läsa hans stritter eller man kunde och nu kan man igen så kan.
34:12
Man ju bara, det är ungefär som att läsa mejl ifrån en chef liksom.
Jag.
Skulle säga att jag skulle ju väldigt våga jobba i en organisation där han anses vara en.
Förebild, jag håller med.
Ja, det blir spännande.
Det är inte länge kvar nu till val.
Nej det, det är faktiskt spännande.
Jag blir i såna stora grejer som jag ändå inte kan påverka.
34:30
Så brukar jag tänka så här, jag utgår från att det blir fel och så kan jag bli glad om det blir alltså ur mitt.
Perspektiv rätt och fel.
Där tror jag vi får väl se.
Vi får se.
Är de redo.
Herregud, har ni redan varit president och vi står ju fortfarande här.
Jag menar.
34:47
Ja.
Jag tar demokrati på extremt stort allvar, för det är när man inte när man slutar ta det på allvar som det blir problem såklart.
Men men samtidigt så här, om jag ska titta på mitt liv sen jag flyttade till Sverige.
Vad som har förändrats i politiken, hur hur Sverige har förändrats så så upplever jag mer att.
35:07
Jorden har förändrats.
Världen har förändrats och vi med den än att jag upplever att politiken har skapat några fantastiska förändringar trots att vi har haft maktskiften och röda block och blå block och blå, blå, bruna, block och.
Nu, nu är det ju tydligt då att retoriken är ganska drastiskt drastiskt förändrade.
35:28
Men men om jag tittar mig omkring i samhället så nu fan det här låter ju sjukt korkat vi.
Vi är ju också så ganska privilegierade.
Det är inte så att jag utsatts, för det är klart att det ja förlåt, fan nu klipper vi inte, men vi gärna få klippa bort och kör jag ger mig.
35:48
Ja, men det är intressant.
Ja, men det är roligt.
Det är i och för sig roligt.
Jag såg på nyheterna imorse.
Jag var tvungen att jag kollade ju aldrig på morgon TV.
Vad har man för just i morse då?
Jag vill se var man i Stockholm tycker om landets.
Skuld.
Men det.
Då var det lite om.
36:06
Vilka rockband då som som sjunger för de olika alltså.
För presidentkandidaterna.
Så demokraterna har ju såhär.
Han gör en stor grej.
Så han var och sjöng där, så att så tänker jag att.
Var det något mer?
36:22
Var det något mer som dök upp?
Nej, jag jag bara sover.
Bayonci var såg.
Jag det exakt demokraterna?
Ja, och sen så har istället för liksom och så har man ju bara om att varje gång de spelar någon låt your var ju med.
Jag såg någon rubrik.
36:38
Jag tror att han måste.
Jag antar att han spelade the fine of count.
Var det trumpen?
Och han har ju då inte rättigheter och de har bäst att vad är detta?
Vilken aning.
Dom kan väl bara be honom?
36:55
Jag vet inte, nej, det är någon.
Jag menar, vi använder ju ingen musik alls förutom.
Vi har fått av vänd i fått ja.
Kanske bjuda in andi någon gång eller vi tror jag vi har pratat om det?
Nej, det skulle jag.
Han skulle bryta ihop bara och kom in här även den.
37:11
Den nya fantastiska faktiska som du har byggt här.
Nej men jag.
Jag får ju säga det att det det märks ju att du har tid.
Några lakan här någon madrasser.
Det ska bli kul att höra om våra lyssnare tycker att det låter bättre.
37:29
Men.
Det, det är också roligt det där.
Det är ju uppenbart så alltså du och jag när vi klipper och lyssnar igenom, så vad vi hör du där?
Det har hänt några gånger.
Jag har lyssnat i bilen.
Jag har ingen särskilt bra stereo hemma i min bil.
Däremot så har jag ganska mycket high förutrustning hemma.
37:46
Det är ganska svårt att lyssna på oss på en rejäl hifi fan.
Vad är det för fel?
Nej, men det är någonting med basjuden som blir konstigt ibland.
Jag tycker det kan bli det i bilen också ibland.
Ja men du du har ju en Jaguar.
Du har ju bättre stereo än.
Vad jag har?
Ja.
Vi skulle ju ha.
38:03
Vi skulle verkligen.
Behöva, men vi kan väl bara säga att om du har för dyr stereutrustning så ska du inte lyssna på oss?
Nej, precis eller byt till på.
Eller kör dina telefoner bara?
Ja.
Men du vet var vi är herregud, tiden går jo, det är dags att ha en.
38:21
Jo, det är dags att dra en.
Vi har ju bara snackat skit.
Ja, jag vet ingenting.
Ingenting det blir det faktiskt helt slumpmässigt här.
Nej, men det var ju alltså aktuellt?
Ja.
Tvåström två och detta är ju faktiskt en av mina absoluta favoriter thåströmskivor och då inkluderar det imperiet och Ebba grön.
38:40
Ja, den här är det är det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal.
Fantastiskt.
Ja, den är magisk.
Nu ska vi se.
Är det 99 eller 2099?
Jag ska se här.
Jag tror den gick varm.
Vad fan jag ska hem och lyssna på tårtor. 99.
38:57
Från himlen, sen vacker dödstad hjärter dam är ju galet bra.
Psalm 99 ingen neråtsång 2 + 2 städer när jag blöder suverän.
Suverän, suverän, suverän, sjukt bra.
39:13
Alltså älskar den åt den.
Jag tror den använder lite grann kärlek som metafor för heroin eller heroin som metafor för kärlek.
Oklart vilket är jag har.
Jag har ganska mycket erfarenhet av kärlek, ganska lite av herre.
Ja, det är bra det.
39:28
Ja, men jag det här var en väldigt viktig skiva för mig.
Ja mycket, mycket bra.
Ja men kul att ta strand och jag sa, jag har gått faktiskt irriterar mig lite grann på att han var på folk och rock och signerade, och så var jag fan inte där.
39:48
Det har stört mig hela ända sen jag fick höra det när Christian var här eller potten var här.
Det var han som sa det.
Är det ju den ju de mina tidiga Malmö minnen inkluderade honom?
Det var då när jag fortfarande bodde i Lund och det var ganska sällan man åkte alltså.
40:07
Vi pratade nittiotalet så var inte Malmö något någonstans man åkte om man hade.
Om man bodde i kollektiv i Lund.
Verkligen inte, men.
Men jag minns att vi åkte och vid lilla torg så fanns det en krog som jag inte minns vad den heter nu.
40:23
Men det finns en ett cool lokal på den här tvärgatorna där där stod jag och väntade på för att beställa en öl och så kommer den ett fyll och bara.
Trycker undan mig och och köper den ta min plats, liksom i bardisken och när jag och jag är så sjuk till mig liksom så säger ju ingenting men tycker att jag borde säga från och så säger jag att det är ju torström.
40:47
Så då blir jag blev starstruck och.
Det var helt OK.
Det var ändå rock and roll, liksom det.
Var lite rock han tyckte under.
Honom lycka på det där?
Ja.
Fattig student från Lund.
Han har ännu inte råd att köpa några där.
Hem till kollektivt.
41:06
Mer ja, nej, det är riktigt bra.
Ja, men som sagt nya nu är det.
Så jag jag älskar.
Har du redan pratat om har vi har vi redan dragit den skivan eller varför?
Nej.
Men det var därför jag sa det förra gången att förra avsnittet att det var just nu det som går mest här hemma så är det här senaste förra veckan.
41:24
Ja, men få släppa MFF nu och lyssna lite taström igen.
Kanske ska göra det?
Jag vet inte.
Jo gör det ja, men det är riktigt bra, men det är ju.
Han är ju, det är väldigt lugnt långsamt.
Jag vet inte vad han har gjort väldigt.
41:40
Det är schysta arrangemang med lite.
Stråkar arrangemang herregud, vi pratar om en gammal punkare.
Ja, men fast det är det med lite såhär stråkar det.
Fortfarande.
Jag gillar inte stråkar det.
Dyker upp något?
Blås också, men farligt.
41:57
Jag minns när the cure.
Började med syntar lägga mer så här stråkaraktiga partier liksom ja, men lite lite.
Sen har andi faktiskt såklart för mig varför man gör det och varför det är viktigt och det gjorde motsatt också bla bla bla bla.
42:14
Liksom så här, varför var det viktigt?
Nej men man man du du har ju mattan eller ja nej, men det handlar väl om att komplettera den melodin som ska sjungas på något snyggt sätt?
Men grejen är att jag gillar ju egentligen de låtarna om vi tar kure som exempel, som är ganska.
42:35
Befriad utav all den typen av flört.
Ja, det kan vara till exempel trum och bas och en sliande gitarr jättelänge.
Bara det ja och och sen så kommer det lite sång och sen är det bara trumm och bas.
Jag.
Tycker det är trevligt, liksom?
Ja.
Inte för ett nybry är det nej, men skriv gärna till oss.
42:53
Vad ni tycker om the cure så tar vi upp det istället.
I alla fall.
Det var ju konstigt, men.
Jag hörde en ganska rolig bowi.
Jag hörde om folk som på fest som nästan hade slagsmål över över.
Vilket var hans bästa, eller?
43:09
Ja precis över vem vad som är bra baueri?
Ja, ja, okej.
Ja, det kan säkert folk slåss om.
Ja, det tycker jag är bra.
Han berör.
Fortfarande ja nej, men hör ni vänner, det blev inte mer så här den här veckan så att på återseende.
43:29
Ha det fint tja.
Gillar mycket.